Kiezen voor een klassieke sauna of een infraroodsauna? Wij helpen je bij dit dilemma.

Gepubliceerd: vrijdag 13 oktober 2017 08:41

Kies je voor een klassieke sauna of een infroodsauna? Geen gemakkelijke keuze. Wij zetten in deze blog verschillende overwegingen op een rij die je helpen om de juiste te keuze te maken. Of jij best voor een klassieke sauna of een infraroodsauna kiest, hangt af van talrijke persoonlijke factoren. Ook voor advies op maat ben je bij ons steeds welkom.

Een traditionele sauna en een infraroodcabine verschillen in de eerste plaats op vlak van temperatuur en opwarmtijd, warmteoverdracht en gebruik.

1. Temperatuur en opwarmtijd

Bij een traditionele sauna moet je wachten tot de sauna een temperatuur van minimum 75°C bereikt. Deze temperatuur ligt vrij hoog, waardoor je na het aanzetten van de sauna gemiddeld 30-45 minuten moet wachten. Om deze hitte draaglijk te maken, wordt er water verdampt.

Een infraroodcabine kan je al gebruiken vanaf 30°C. Deze temperatuur wordt na het aanzetten van de cabine gemiddeld na 5 tot 10 minuten bereikt. Deze geleidelijke toename van de temperatuur voelt voor veel mensen aangenamer omdat het lichaam de tijd krijgt om zich aan te passen.

Omdat de infraroodstraling je huid direct verwarmt, is het in feite niet noodzakelijk om de temperatuur in de cabine te laten stijgen. Je kiest bij een infraroodsauna dus gewoon de temperatuur die voor jou het meest comfortabel aanvoelt.

2. Warmteoverdracht

Bij een klassieke sauna verloopt de warmteoverdracht via hete lucht. Je lichaam neemt de warmte op en transpireert om je lichaamstemperatuur constant te houden. Daarom moet de temperatuur in de sauna hoog blijven tijdens de volledige saunasessie.

Bij een infraroodcabine gebeurt warmteoverdracht via straling door infraroodstralers. Je lichaam warmt sterk op door deze rechtstreeks opwarming, en niet door de hogere omgevingstemperatuur. Daardoor kan je een infraroodcabine perfect ook bij lagere temperaturen gebruiken.

Zit je niet graag in een afgesloten ruimte? Bij een infraroodcabine laat je probleemloos de deur open staan. Dit vermindert de heilzame werking van de infraroodstralen niet.

3. Stroomverbruik

Voor een klassieke sauna heb je meestal 380V nodig. Enkel een zéér kleine sauna kan je op een ‘gewoon’ stopcontact aansluiten. Vooraleer een klassieke sauna aan te schaffen, vraag je dus best raad aan je elektricien.

Een infraroodcabine kan je bijna altijd aansluiten op een ‘gewoon’ stopcontact van 230 V.

4. Kosten van een sessie

De elektriciteitskost van een sessie in een klassieke sauna bedraagt gemiddeld € 2,50. Voor een infraroodcabine komt deze kost per sessie neer op slechts € 0,30.

Een klassieke saunabeurt kan je één keer per week nemen. Dit betekent een maandelijkse verhoging van je elektriciteitsrekening met € 10. Een infraroodsessie mag dagelijks, wat je elektriciteitsfactuur verhoogt met € 9 per maand. De meeste mensen gebruiken hun infraroodcabine een viertal keer per week. Een realistischere inschatting van de toename van je elektriciteitsrekening bij infrarood ligt dan ook rond de € 5.

5. Gezondheid

Zowel een klassieke sauna als een infraroodcabine heeft een positief effect op het lichaam. Beide voeren ze afvalstoffen af door transpiratie.

De hoge temperatuur van een klassieke sauna maakt deze verwennerij uitermate geschikt voor een moment van ontspanning na een drukke, stressvolle dag. Je kan de saunastenen overgieten met essentiële oliën om het ontspannende effect te vergroten. De warmte in de sauna is ideaal om je weerstand te verhogen.

De directe warmte van een infraroodcabine is perfect om spier- en gewrichtspijnen zoals reuma en artrose te verlichten, omdat het de bloeddoorstroming in je lichaam bevordert. De stralingswarmte maakt je spieren soepeler.

In een infraroodcabine zweet je, ondanks de relatief lage temperatuur, 2 tot 3 keer meer dan in een klassieke sauna. Omdat je meer zweet, raak je extra toxische stoffen kwijt. Bovendien belast een infraroodcabine het hart niet, wat bij een gewone sauna wel het geval is. Meer zelfs, een infraroodsauna is zelfs goed voor het hart en vaatstelsel. Meer weten over de heilzame werking van infraroodcabines? Binnenkort lees je er alles over in onze volgende blogpost.

6. Sessies

Bij een klassieke saunasessie doe je meerdere korte saunasessies per keer. Zo’n korte saunasessie duurt ongeveer 15 minuten. Tussen de sessies door koel je af door het nemen van een koude douche.

Bij een infraroodcabine duurt een sessie ongeveer 30 minuten. Daarna kom je best even tot rust met een groot glas water erbij. Vervolgens neem je een warme douche of bad om de sessie af te ronden.

Wil je advies op maat?

Hopelijk helpt bovenstaande vergelijking je bij het maken van een keuze tussen een klassieke sauna of infraroodcabine. In elk geval ben je steeds welkom bij CBC Zwembaden voor verdere toelichting en advies op maat. Maak hier je afspraak.